Alfa Romeo 159 (2005-2011): Nowa era

 Alfa Romeo 159 (2005-2011): Nowa era

Alfa Romeo 159 (2005-2011)

Włoskie samochody mają duszę i gwarantują sportowe emocje. Minęło już ponad 10 lat od zakończenia produkcji, ale Alfa Romeo 159 nadal sprawia, że serce mocniej bije. Przyglądamy się, czy Włoszka sprawia kłopoty.

Wielu fanów marki Alfa Romeo może mocno zastanawiać się, który model będzie bardziej przełomowy. Jedni stawiają na model 156, który przeżywa obecnie swój drugi żywot na rynku wtórnym za sprawą niskiej ceny. Opozycja ustawi się przy jednym z dzieł Giorgetto Guigiaro, czyli Alfa Romeo 159. Ten samochód to także przełom dla włoskiej marki. Nie tylko stylistyczny, ale także jakościowy.

Większy i… jeszcze piękniejszy

Włosi wyciągnęli naukę z poprzedniego modelu, który okazał się hitem i przypilnowali kilka kwestii związanych z produkcją. Model 159 to już pełnowymiarowy przedstawiciel segmentu D. Auto powstało na całkowicie nowej płycie podłogowej. Od modelu 156 jest nie tylko dłuższe (o 22,5 cm), ale także szersze i wyższe. Zaowocowało to oczywiście zwiększeniem ilości miejsca w środku.

Alfa Romeo 159 (2005-2011)

Auto oferowane było w tradycyjnym nadwoziu sedan, a także w zaprezentowanej rok po premierze wersji Sportwagon, która trzeba przyznać jest jednym z najładniejszych kombi dostępnych na polskim rynku.

Ten samochód to przełom dla włoskiej marki. Nie tylko stylistyczny, ale przede wszystkim jakościowy.

Włosi zrobili wszystko by piękna karoseria miała żywot wieczny. Pod względem zabezpieczeń antykorozyjnych wszystko zostało dopracowane co do szczegółów. Ogniska rdzy świadczą bezapelacyjnie o wypadkowej przeszłości samochodu.

Niemiecka robota

Mało ludzi o tym wie, ale w momencie, gdy Alfa Romeo rozpoczęło produkcję modelu 159, koncern Fiata zaprosił kilka lat wcześniej do współpracy Opla. W tym modelu wykorzystano trochę elementów pochodzących od Opla Vectry C. Szczególnie jeśli chodzi o silniki czy układ kierowniczy. Co też ciekawe, są to jedne z najbardziej awaryjnych elementów, ale o tym później.

Alfa Romeo 159 (2005-2011) – wnętrze

O ile patrząc na karoserię samochodu można powiedzieć, że kupuje się go wzrokiem to po zajęciu miejsca za kierownicą można się utwierdzić w tym przekonaniu. Jakość wykończenia wnętrza to skok międzyplanetarny w stosunku do poprzednika. Nawet w stosunku do aut konkurencyjnych Alfa 159 postawiła bardzo wysoko poprzeczkę. Takiej ilości aluminium we wnętrzu można szukać w autach klasy premium. Co najlepsze te materiały bardzo dobrze znoszą próbę czasu. Nie ma tutaj mowy o odpadających elementach czy wszechobecnych trzaskach i skrzypieniu.

Warto zainteresować się wersją ze skórzaną tapicerką, chociaż wiele z egzemplarzy na rynku wtórnych ma za sobą duże przebiegi i materiał ten wygląda nie najlepiej. Jednak za pomocą kilku zabiegów „kosmetycznych” można przywrócić mu dawny blask. Jeśli chodzi o awarie elektroniki na pokładzie samochodu, to dochodzi tutaj raczej do jednostkowych incydentów. Niektórzy użytkownicy narzekają na awarie komputera pokładowego lub problemy z centralnym zamkiem. Czasem podnośnik szyby również zaszwankuje.

Alfa Romeo 159 – jaki silnik wybrać?

Dwa lata temu gamę jednostek uzupełnił turbodoładowany silnik 1750TBi. Czterocylindrowa jednostka jest dość młoda, ale pojawiają się w niej problemy z turbosprężarką (nieodpowiednie traktowanie) oraz wycierające się krzywki na wałku rozrządu.

Najmniej w kwestii awaryjności można powiedzieć na temat największego silnika V6 o pojemności 3,2 litra. Duża moc (260KM) przekłada się również na spore spalanie. Nie polecamy tego silnika osobom, które liczą się z wydatkami na paliwo.

Alfa Romeo 159 (2005-2011) – silnik 1.9 JTDm

Takim ludziom szczerze polecamy którąś z jednostek wysokoprężnych, tym bardziej że Alfa Romeo od lat udowadnia, że posiadanie „klekota” pod maska wcale nie oznacza rezygnacji ze sportowych emocji. Wachlarz otwiera jednostka JTDm o pojemności 1,9 litra. Jest ona dostępna w dwóch wariantach: 120 i 150KM. 

Pięciocylindrowy silnik 2,4-litra oznaczony tak samo oferuje moc 200 lub 210KM. W tych silnikach na początku produkcji wystąpiła awaria w kolektorze dolotowym. Zacinały się klapy zmiennej geometrii. Usterka jednak została usuwana na koszt producenta. Warto dowiedzieć się czy poprzedni właściciel dokonał wymiany.

Poza sporadycznymi awariami systemu wtryskowego oraz pamiętaniem o wymianie rozrządu te silniki zapracowały sobie na bardzo dobrą opinię. Od 2010 roku pod maską Alfy Romeo 159 znajdziemy tylko jeden silnik diesla o pojemności dwóch litrów. Oferuje on moc 136 lub 170KM.

Alfa Romeo 159 – typowe usterki:

  • problemy z rozrządem
  • problemy z EGR
  • szwankująca elektronika
  • awarie maglownicy

Alfa Romeo 159 – historia modelu

  • 2005 – prezentacja w Genewie i początek produkcji
  • 2006 – premiera wersji Sportwagon
  • 2008 – mechaniczny face-lifting
  • 2009 – wprowadzenie silnika 1.75 TBi
  • 2011 – zakończenie produkcji

Ten model to prawdziwy przełom jakościowy dla Alfa Romeo. Samochód został stworzony przez znanego włoskiego producenta Giorgetto Guigiaro przy współpracy Centro Stile Alfa Romeo. Auto miało swój debiut podczas targów motoryzacyjnych w Genewie w 2005 roku i już kilka miesięcy potem pierwsze egzemplarze jeździły po ulicach. Rok później zadebiutowała wersja kombi nazywana przez Włochów Sportwagon. Mało kto wie, ale nazwa 159 nawiązuje do samochodu, którym Juan Manuel Fangio wygrywał Formułę 1. W Polsce od niedawna możemy spotkać ten model w barwach policyjnych. Pod koniec 2011 roku produkcja modelu została zakończa. Niedługo potem zadebiutował model Giulia.

Podobne artykuły

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *